29.5.09

Lars Von Trier, μητροτητα, σεξ και φοβιες

Η προσφατη ταινια του Lars von Trier "Antichrist" ακουγεται σαν ενα βαρυ θεμα, ακομα κι αν προερχεται απο ενα δημιουργο που συνηθως καταπιανεται με δυσκολα θεματα. Λιγοι την ειδαν και προβλεπεται οτι, ακομη κι αν προβληθει σε πολλες χωρες, μαλλον θα δουμε τη λογοκριμενη βερσιον, για να προστατεψουμε τις ...ευαισθησιες μας.
Με την ετικετα του "gothic horror φιλμ", το Antichrist ειναι η ιστορια ενος ζευγαριου (Charlotte Gainsbourg, Willem Dafoe), που μετα το θανατο του μικρου παιδιου τους απομονωνοναι στο εξοχικο τους σ ενα δασος, αλλα δεν τα καταφερνουν και το δάσος μετατρέπεται σ' ένα είδος χώρου, έρωτα, θανάτου και κόλασης μαζι, όπου το ζευγάρι καταφεύγει σε άγριες πράξεις βιας και γενετικούς ακρωτηριασμούς.
Μερικοι κριτικοι λενε οτι η ταινια ειναι μισογυνικη, επειδη η μητερα παιρνει επανω της ολες τις ενοχες για την απωλεια του παιδιου, ενω ο πατερας δεν φαινεται να επηρεαζεται. Εγω θα ελεγα οτι ειναι μισανδρικη, αλλα τι ξερω;
Η ταινια αυτη, αν και δεν την εχω δει ακομη, λεγεται οτι ειναι κατι σαν ενας "εφιαλτης" πολλων μητερων που ενω εχουν υγιη, ευτυχισμενα παιδια, πολλες φορες με ενοχή φανταζονται περιπτωσεις θανατου των παιδιων τους. Ποσες φορες, παρ ολο που ελεγχει κανεις παραθυρα, ή πορτες για αν δει αν ειναι ασφαλη για τα μικρα παιδια του, ή τα παιδια καποιου επισκεπτη στο σπιτι, δεν ερχεται στο μυαλο του η εικονα οτι πεφτουν απο το παραθυρο με αποτελεσμα να εχει κανεις φοβερους εφιαλτες και ενοχες;
Η μητερα μου ειχε τη δικη της εκδοχη αυτο-τιμωριας. Οταν ο πατερας μου δουλευε βραδινη βαρδια σηκωνοταν απο το κρεβατι για να δει αν το καλωδιο της τηλεορασης ηταν στη πριζα, ή οχι. Αλλες φορες εστελνε εμενα για να δω αν ειχε βγαλει τη πριζα. Καταλαβα χωρις να μου εχει πει ποτε η μητερα μου οτι φοβοταν να ειναι αιτια θανατου των αγαπημενων της παιδιων μεσα σε μια κολαση φωτιας.
Δεν νομιζω οτι ειμαι η μοναδικη γυναικα που πιστευει οτι η σχεση καποιου με το σεξ αλλαζει μετα τη γεννηση των παιδιων. Αντιθετα, τα παραπονα οτι τα μωρα καταστρεφουν τη σεξουαλικη ζωη του ζευγαριου επαναλαμβανονται συχνα.Ο ιδιος ο Lars Von Trier εγκατελειψε τη πρωτη του γυναικα οταν ηταν εγγυος στο δευτερο τους παιδι, για τη babysitter. Δεν ειναι δυσκολο να αναλυσει λοιπον κανεις τι θα μπορουσε να τον κανει να σκεφτει τετοια πραγματα.
Ουτε νομιζω οτι η μητερα μου και εγω ειμαστε οι μονες που υποφερουμε απο μανιες και παραλογες σκεψεις για την ικανοτητα μας να κρατησουμε τα παιδια μας ασφαλη. Η μητρικη ψυχη πολλες φορες μπορει να ειναι ευαισθητη.
Εκτιμω πολυ τα φιλμς του von Trier επειδη με κανουν να σκεφτομαι πραγματα που δεν θα ηθελα να σκεφτομαι, που λιγες φορες τους δινουμε αξία, πραγματικα και οταν το κανουμε θυμωνουμε, ή στεναχωριομαστε.
Η ταινια του "Breaking The Waves" , στην οποια η απλοική Bess McNeill (Emily Watson) οδηγειται στη τρελλα απο τις απαιτησεις του συζυγου της Jan (Stellan Skarsgård) που της ζηταει να κανει σεξ με αλλους ανδρες και μετα να περιγραφει σ αυτον τις συναντησεις, ηταν απο τις καλυτερες, αλλα ταυτοχρονα πιο απαισιες, σαν θεμα, ταινιες που εχω δει.
Ενας γνωστος κριτικος ταινιων μια φορα μου εκμυστηρευτηκε οτι την ειχε μισησει, αλλα πηρε μαζι του τη γυναικα του για να τη δει και δεν της αρεσε και εκεινης. Αν τυχαινε ομως να της ειχε αρεσει – και επρεπε να το ξερει– ειπε οτι δεν θα μ π ο ρ ο υ σ ε να αντεξει ολα οσα θα σημαινε κατι τετοιο γι αυτην! Ανδρες και γυναικες χωριζονται κατα τον ιδιο βαθμο απο τις ταινιες του Τrier.
O σκηνοθετης αρνειται οτι ειναι μισογυνης, παρολο που παραδεχεται οτι βρισκει τη γυναικεια σεξουαλικοτητα "τρομαχτικη". Οπως οι περισοτεροι ανδρες που βρισκουν τη γυναικεια σεξουαλικοτητα τρομαχτικη του αρεσει η πορνογραφια. Αλλά ενδιαφερεται επισης για το πως επιδρα στις γυναικες, οταν η σεξουαλικοτητα τους δοκιμαζεται απο την μητροτητα, ή η ζωη τους γινεται μια "ασκηση" στο να ικανοποιησουν τις σεξουαλικες φαντασιες του παραλυτου συζυγου τους. Ενδιαφερεται επισης στο τι γινεται στο μυαλο των γυναικων, οταν εχουν αγχος. Αν ο Τrier ειναι μισογυνης, τοτε ειναι ενας περιεργος μισογυνης και οχι το συνηθισμενο βαρετο στυλ, ειτε το απολυτα μηδενιστικο.
Ισως η κουλτουρα μας αρεσκεται να κατηγορει τον "αγγελιοφορο" του μηνυματος.
Νομιζω οτι η μισογυνια, ειτε ειναι σκοπιμη, ειτε μη σκοπιμη, ειτε απο γυναικες, ειτε απο ανδρες ειναι απλα το αγαπημενο θεμα του von Trier. Το θεμα δεν πολυαναφερεται και αποκρυβεται συχνα για το καλο της κοινωνιας. Γι αυτο θα παω να δω την ταινια Antichrist με τη πρωτη ευκαιρια ελπιζοντας οτι θα παρει τη σοβαρη κριτικη που της αξιζει.

27.5.09

Eυρωεκλογες και...οδηγιες προς ναυτιλομένους!

Δε ξερω εσεις, εκει, τι κανετε, αλλα εμεις, εδω, στο Βορρα ειμαστε ΠΑΡΑ πολυ καλα οργανωμενοι, τοσο οργανωμενοι μαλιστα που οι service-minded Σουηδοι τα εχουν μεταφρασει σε 32, γλωσσες (η Eλληνικη βερσιον εδω) για να μη κανουμε κανενα λαθος βρε αδερφε και παμε να ψηφισουμε για τη....Eurovision, αντι για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο! A ολα κι ολα, η Εurovision, εδω, ειναι πραγμα ιερο! (Να και η ριμα!)
Yπαρχει μια κρατικη εμμονη στη Σουηδια για πληροφορηση των πολιτων σε βαθμο που ισως και να...ενοχλει πολιτες αλλων χωρων, που δεν εχουν συνηθισει σε τετοιου ειδους κρατικες εξυπηρετησεις π.χ Ελλαδα που ενω...πας για μαλλι βγαινεις συνηθως...κουρεμενος! Οχι οτι ...πασα βοηθεια δεν ειναι δεκτη, αλλα, να, μερικες φορες νομιζω οτι η υπερβολικη προστασια και το "μασημα" που κανουν οι αλλοι για εμας τεινει να υποτιμα τη νοημοσυνη.....Εδω, υπαρχουν συχνα διαφημισεις π.χ που συμβουλευουν το κοσμο να μη πινει πολυ αλκοολ! Ε, αυτο το θεωρω υπερβολη! Αν δεν ξερεις πως να πιεις, βρε Ingvar μου, η τηλεοραση θα σου το μαθει;
Πισω στο θεμα μας ομως. Στη Σουηδια μπορει κανεις να ψηφισει, ηδη, απο τις 21 Μαιου, αν θελει και αν δεν….κρατιεται δλδ. μεχρι τις 7 του Ιουνη, που ειναι και η κανονικη ημερομηνια εκλογων! Οσοι ομως ψηφισουν νωριτερα θα πρεπει να πανε σε καποια βιβλιοθήκη, που τους προτεινεται στις εκλογικες καρτες, που εχουν, ηδη, σταλει εδω και δυο εβδομαδες, σε ολα τα σπιτια. Μερικα χρονια πριν ειχε κανεις δυνατοτητα να ψηφισει νωριτερα και σε ταχυδρομεια (τωρα ομως τα ταχυδρομεια μας ...τελειωσαν!)
Στην Ελλαδα δε νομιζω να υπαρχει ακομη δυνατοτητα να ψηφισει κανεις νωριτερα, ή κανω λαθος; Βεβαια εκει ισχυει ακομη το...."σπεύδε βραδέως" και σ αυτο δεν κανω λαθος!

26.5.09

Fredrika Bremer, κρινολίνα και δικαιωματα

Ένα ταξίδι μολις δύο εβδομάδων στην Ελλάδα σχεδίαζε η Fredrika Bremer, απο τη Σουηδια, μια απο τις πρωτες περιηγήτριες στα τελη του 1800 και τελικά έμεινε στην Ελλαδα δυο χρόνια! Τέσσερις μήνες σκόπευε να μείνει στην Ελλάδα ο καθηγητης της Ελληνικής γλώσσας του Πανεπ. της Uppsala, Sture Linnér, αλλά έμεινε μισό αιώνα! Η παράλληλη πορεία των δύο αυτών ανθρώπων που ήρθαν από τη μακρινή χώρα του Βορρά στην Ελλάδα, ενώθηκε σε ένα σημείο.
Ο Sture Linnér στο βιβλίο του "Μια Σουηδέζα στην Ελλάδα του 19ου αιώνα" δημοσίευσε τις ταξιδιωτικές αναμνήσεις της Fredrika. Η Fredrika Bremer ηταν μια γυναίκα που έδωσε αγώνες για την ισότητα των δύο φύλων, κατι που σήμερα αποτελεί προτεραιότητα για τα περισσότερα κράτη και σήμερα στη χώρα της, τη Σουηδια, το υπουργικό συμβούλιο αποτελείται από ίσο αριθμό ανδρών και γυναικών.
Oραματιζοταν, ηδη απο τοτε, ενα νεο μοντελο οικογενειακης ζωης, που δεν εστιαζοταν μονο
στα αρσενικα μελη της οικογενειας, αλλα θα εδινε θεση στις γυναικες, ωστε να αναπτυξουν το ταλεντο τους και τη προσωπικοτητα τους. Το μυθιστορημα της Hertha (1856) παραμενει το πιο σημαντικο εργο, μια σκοτεινη νουβελα για την ελλειψη ελευθεριας των γυναικων. Το εργο αυτο σηματοδοτησε το ξεκινημα μιας εκστρατειας, που συνεισφερε στην αλλαγη νομου για τις ανυπαντρες γυναικες στη Σουηδια, στα 1858, οπως και την εναρξη του πραγματικου φεμινιστικου κινηματος στη Σουηδια. Στις μεταρρυθμισεις σχετικα με το δικαιωμα της ψηφου στα 1862, η Fredrika Bremer υποστηριξε την ιδεα να δωθει στις γυναικες το δικαιωμα της ψηφου, κατι που μεχρι τοτε τοτε αναφεροταν σαν "τρομερο θεαμα του να βλεπει κανεις κρινολινα (
crinolines) διπλα στις καλπες". Στα 1840, η Bremer ηταν ηδη αναγνωρισμενο μελος της πολιτιστικης ζωης της Σουηδιας και οι εργασιες της δημοσιευτηκαν σε πολλες γλωσσες. Πολιτικα ανηκε στους φιλελευθερους, αλλα συμπαθουσε και το κινημα του σοσιαλισμου της Αγγλικης εργατικης ταξης.
Το 1849-1851 ταξιδεψε στις ΗΠΑ και την Κουβα. Απογοητευτηκε ομως απο αυτα που ειχε δει στην "promised land", ειδικα, οσον αφορα τη σκλαβια. Πιστευεται οτι ειναι η πρωτη που εγραψε για τη μουσικη Gospel, τα τραγουδια των σκλαβωμενων, που τα ειχε ακουσει εκει να τα τραγουδανε...Απο το 1856-1861 επισκεφτηκε χωρες οπως Ελβετια, Ιταλια, Παλαιστινη και Ελλαδα, και εγραψε διηγησεις και σκεψεις για τα ταξιδια της.


Να τι ειχε γραψει, μεταξυ αλλων, η Fredrika στα τελη του 1800, για την Ελλαδα, τοτε:

"...Ομολογώ, ότι οι εντυπώσεις... που έχω αποκομίσει από τη ζωή και τα πράγματα θα με έκαναν σχεδόν να φοβάμαι να παραμείνω εδώ για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Να φοβάμαι ότι, κάτω απ' αυτόν τον ολύμπιο ουρανό και τη θεϊκή πανήγυρι που προσφέρεται στις αισθήσεις, θα ήταν δυνατό -όχι να ξεχάσω- αλλά να μου αμβλυνθεί η αίσθηση του στόχου, της αντίληψης για τη ζωή, για τα οποία ο Θεάνθρωπος έζησε, πέθανε και αναστήθηκε από τους νεκρούς.

Γι' αυτό θέλω να εγκαταλείψω σύντομα την Ελλάδα και να επιστρέψω στη βορεινή μου πατρίδα, που ο συννεφιασμένος της ουρανός, οι μακρείς χειμώνες κτλ, δεν μας παραπλανούν να πιστεύουμε ότι η ζωή είναι τόσο γοητευτική κι ωραία.

Ωστόσο, χαίρομαι που μπορώ να πω στους συμπατριώτες μου, άνδρες και γυναίκες εκεί πάνω στο μακρινό Βορρά τα εξής: αν κάποιος από σας υποφέρει στην ψυχή ή στο σώμα εξαιτίας του βόρειου ψύχους, ή από τα βάρη της ζωής, τότε στείλτε τον εδώ κάτω!...
Εδώ που ο αέρας είναι καθαρός σαν τον άνεμο της ελευθερίας, ο ουρανός ασυννέφιαστος σαν την κατοικία των θεών.

Εδώ, που οι ναοί και τα εκκλησάκια πάνω στους βράχους στρέφουν το βλέμμα τους προς τον ουρανό, όπου βουνά και πελάγη ανοίγουν πλατιούς, πολύχρωμους ορίζοντες για το μάτι, τη σκέψη και τις αισθήσεις, εδώ που η ζωή σφύζει από ελπίδα, παρελθόν, παρόν και μέλλον!...".

M.press agency

25.5.09

"Dogtooth"- Tο χρονικό του καθημερινού φασισμού

H ταινια του Γιώργου Λάνθιμου Dogtooth ("Κυνόδοντας") βραβευτηκε χθες στο Cannes Film Festival με το βραβείο καλύτερης ταινίας στο τμήμα «Ένα Κάποιο Βλέμμα». Η υποθεση που ακουγεται ακρως ενδιαφερουσα αφορα τη ζωη ενός ασυνήθιστου ζευγαριού που μεγαλώνει τα τρία του παιδιά αποκομμένα από τον υπόλοιπο κόσμο, μέσα σε ψηλούς τοίχους, σ απομονωμενο εξοχικο σπιτι μιας ελληνικής πόλης. Η κύρια πλοκή του έργου βασίζεται στην ανατροφή των παιδιών από τους γονείς τους, τα οποία μεγαλώνουν με μια ψεύτικη υπόσχεση, ότι θα μπορέσουν να φύγουν από το σπίτι όταν θα πέσουν οι κυνόδοντες τους, δηλαδή ποτέ…...
Τα "παιδια" αυτα ειναι οι
ηθοποιοι Χρηστος Πασαλης, Μαιρη Τσωνη και Αγγελικη Παπουλια. Η Michelle Valley παιζει το ρολο της μητερας , ο Χρηστος Στεργιογλου ειναι ο αυταρχικος "pater familias", υπευθυνος για την παρανοια στην οικογενεια και τη προσπαθεια του να κρατησει τα παιδια του ασφαλη απο καθε τι που νομιζει οτι εχει κακη επιδραση επανω τους... H Liberation παρομοιαζει το σπιτι με ξενοφοβικο φρουριο, ενω η ταινια χαρακτηριζεται σαρκαστικη, αποστασιοποιημένη: το χρονικό του καθημερινού φασισμού....

Kulturnytt,
Ι -live.gr

21.5.09

Mariam Laskar: H ημερα μιας ιεροδουλης στην Ινδια

H Mariam Laskar, 42, ειναι ιεροδουλη στο Kalighat, τη πιο φτωχη και με κοκκινα φωτα συνοικια στη Calcutta. Οπως διηγειται, η ιδια, ξυπναει καθε μερα στις 5 το πρωι επειδη εχει ησυχια και τοτε δεν ειναι κανεις στη κοινοχρηστη τουαλετα. "Μοιραζομαι την ιδια τουαλετα με αλλα 9 νοικοκυριά, λεει. Ολοι εχουν ενα δωματιο γυρω στα 8 m² . Παρολο που η περιοχη Kalighat ειναι κακοφημη, ζουν κι εδω οικογενειες, υπαρχουν πωλητες στο δρομο και εργατες, αλλα οι ιεροδουλες σαν εμενα, μενουν μονες τους.
Το δωματιο μου δεν μυριζει και τοσο ωραια, επειδη ειναι κοντα στα σκουπιδια και τη τουαλεττα, αλλα ειναι μακρια απο το δρομο. Παω παλι πισω για υπνο μεχρι τις 8. Το κρεβατι μου ειναι ενα λεπτο στρωμα πανω σε μια σανιδα, λιγο υπερυψωμενο απο το εδαφος και στηριζεται σε 4 κοκκινα τουβλα σε καθε γωνια. Κατω απο το κρεβατι υπαρχουν δοχεια που χρησιμοποιω για μαγειρεμα και για πλυσιμο. Τα saris μου και τα εσωρουχα κρεμονται σε ενα συρμα, εξω απο το μικρο παραθυρο. Εχω ηλεκτρικο, μια λαμπα, ενα ανεμιστηρα μια ασπρομαυρη τηλεοραση και μια βαλιτσα.
Αν ειμαι μονη μου, οπως συνηθως ειμαι, κανω τσαι ζεσταινοντας το νερο πανω σε μια σομπα κηροζινης που εχω διπλα στη πορτα. Αν ο "babu" μου—ειδικος πελατης, ενα ειδος προσωρινου συζυγου —ειναι μαζι μου, του δινω "naan" (ενα ειδος ψωμιου) και γλυκα. Η Calcutta ειναι φημισμενη για τα γλυκα της: ολα τα χρωματα και οι ποικιλιες που μπορεις να φανταστεις. Μετα παω εξω στους παγκους που πουλανε λαχανικα και αγοραζω μπαμιες,
brinjal, πατατες,ντοματες και σκορδο για να μαγειρεψω αργοτερα.
Βαζω λιγο eyeliner, ενα
bindi στο μετωπο μου, τα σκουλαρικια μου και κατι χρυσα βραχιολια και δουλευω στο δρομο μεχρι τις 10 το πρωι περιπου. Ειμαστε τρεις που συνηθως δουλευουμε μαζι— η Arati ειναι η καλυτερη μου φιλη, και προσεχουμε η μια την αλλη. Υπαρχει ενα μερος που δεν χρησιμοποιειται και εκει παω με τους πελατες μου που ειναι κυριως ξενοι στη πολη, οδηγοι rickshaw και hawkers.
H περιοχη του Kalighat ειναι η φθηνοτερη κακοφημη περιοχη, αλλα πρεπει να δουλεψω εδω, επειδη ειμαι μεγαλυτερη τωρα. Πρεπει να βγαλω 250 rupees την ημερα [περιπου £3.50], το ενοικο μου ειναι 45 rupees την ημερα και ξεπληρωνω κι ενα δανειο που ειχα παρει απο τον ιδιοκτητη του σπιτιου που μενω, για νοσοκομειακη περιθαλψη. Οι πελατες μου δεν εχουν πολλα χρηματα —μερικες φορες μπορει να βγαλω 50 rupees την φορα. Προσπαθω να τους πεισω να χρησιμοποιησουν προφυλακτικο αλλα οι περισσοτεροι δεν θελουν. Υπηρξα πολυ τυχερη: Δεν νομιζω να εχω κανενα αφροδισιο νοσημα. Υπαρχει μια κλινικη στο Kalighat που την διευθυνει το Ιδρυμα ''Hope Foundation''. Πηγαινω εκει δυο, τρεις φορες το χρονο.

Οταν ημουν νεα δουλευα πανω σε μια αποβαθρα στον ποταμο Γαγγη —αυτο το ειδος δουλειας λεγεται Babughat. Πηγαινα με ανδρες πανω στις βαρκες που νοικιαζαν. Ειχα 10, 12 πελατες καθημερινα, ιδιοκτητες καταστηματων, οδηγους φορτηγων και ο καθενας με πληρωνε 250 rupees.
Η δικη μου οικογενεια στο Bangladesh δεν εχει ιδεα αν ζω, ή αν εχω πεθανει. Μεγαλωσα σ ενα χωριο με τρεις μεγαλυτερους αδελφους και ενα μικροτερο κοριτσακι. Οταν ημουν 14 χρονων ηρθα εδω με τη δικαιολογια οτι καποιος θα με παντρευοταν. Η πραγματικη του γυναικα και τα παιδια ηταν εδω στην Calcutta και αυτος με εφερε εδω.
Με πουλησε σε ενα οικο ανοχης.Ημουν πανικοβλητη τοτε αλλα αυτος ηταν ο συζυγος μου και επρεπε να κανω οτι μου ελεγε. Δεν ειχα το κουραγιο να πω στην οικογενεια μου τι μου ειχε συμβει, ετσι δεν επικοινωνησα μαζι τους ποτε πια.
Αν ειμαι λιγο τυχερη τελειωνω στις 9.30. Επειδη στη δουλεια μας πρεπει να περιμενει κανεις πολυ, πινουμε Bangla, ενα δυνατο παρανομο λικερ, που πουλανε στο δρομο. Πινω πολυ— βοηθαει....Αν εχω βγαλει αρκετα χρηματα παω στο σπιτι με τη φιλη μου την Arati και τρωμε λιγο φαγητο μαζι. Αλλιως αν δεν βγαλω χρηματα μενω εξω ολη τη νυχτα.
Ακομη κι αν τελειωσω νωρις δεν μπορω να κοιμηθω πριν τις 2 το πρωι. Ανησυχω για πολλα πραγματα. Ειχα 6 εγκυμοσυνες, αλλα εχω μονο ενα παδι, την Sheila Khatoon. Ειναι τωρα 14 και ζει σε ενα ορφανοτροφειο για κοριτσια.
Την επισκεπτομαι το τελευταιο Σαββατο καθε μηνα. Της εχω πει οτι καθαριζω σε ενα νοσοκομειο και μακαρι να το εκανα, γιατι κανεις δεν θελει να μου δωσει δουλεια τωρα.
Η κορη μου εμενε μαζι μου μεχρι τα 7 της χρονια. Δεν πηγαινε στο σχολειο και δεν μπορουσα να την προσεξω, αλλα δεν εφερνα ανδρες στο δωματιο οταν ζουσε μαζι μου. Μετα την πηραν στο Ορφανοτροφειο γιατι την βρηκαν μια μερα στο δρομο. Ηθελα να την παρουν, γιατι αν η κορη μου κατεληγε στο ιδιο επαγγελμα, θα πεθαινα....Καμμια μητερα δεν το θελει αυτο για τα παιδια της. Αλλα αν εμενε μαζι μου εκει θα κατεληγε....
Τα βραδια σκεφτομαι τους γονεις μου και τη κορη μου. Σκεφτομαι τι θα της συνεβαινε αν εγω πεθαινα ξαφνικα. Ανησυχω για το πως βρεθηκα σ αυτη τη κατασταση και για το τι θα μου συμβει, οταν δεν μπορω πια να βγαλω χρηματα πια. Γυρω στις 2 το πρωι αποκοιμιεμαι και δεν βλεπω ονειρα πια...."

Τimesonline

20.5.09

Sigur Rós, η Ισλανδική ματιά στη κρίση





Ισλανδια, μια χωρα που χτυπηθηκε πρωτη απο τη κριση. Συγγραφεις οπως ο Andri Snaer Magnason και pop συγκροτηματα, οπως οι Sigur Rós (['siɰør roʊs]) ("Victory Rose"), επιλεγουν να ασχοληθουν ολο και περισσοτερο με τη πολιτικη κατασταση στη χωρα τους. Ποσο σπουδαιοι ειναι ομως οι καλλιτεχνες, οι μουσικοι και οι συγγραφεις για την αλλαγη στην Ισλανδια;
Η Ισλανδια υπηρξε εδω και χρονια μεγαλη πολιτιστικη χωρα, αλλα το ερωτημα ειναι αν o ρολος της αυτος ενισχυθηκε ακομα περισσοτερο απο την οικονομικη καταστροφη. 
Ο μουσικος Georg Holm του δημοφιλους συγκροτηματος Sigur Rós σκιαγραφει μεσα απο τη ταινια τους "Heima" το ισλανδικο τοπιo: Μια ψαραδικη κοινωνια σε μαρασμο, ενω μια αλλη γεματη δημιουργικοτητα και ελπιδα υπαρχει ακομη και ζει με εντονους ρυθμους. Ο Georg Holm μιλαει για τις ιδεες του και για το πως χρησιμοποιουν τα ηχητικα τοπια σε αμεση σχεση με τη δραματικα επιβλητικη φυση του νησιου. 

Πολλοι καλλιτεχνες και συγγραφεις μιλουν για την αλλαγη στην Ισλανδια, που απο ενα φτωχο ψαραδικο εθνος, μεσα απο μια γρηγορη βιομηχανοποιηση, και ενα αγριο κυνηγι κερδοσκοπιας εφτασε τελικα στην οικονομικη καταστροφη με τη προσφατη κριση. Υπαρχει ομως μια αισιοδοξια στο κοσμο, εκει, οτι επανω στα ερειπια του παρελθοντος (και μαθαινοντας απο τα λαθη τους σαν χωρα), ενα καινουργιο οικοδομημα θα χτιστει. Καποιες ομοιοτητες με την Ελλαδα, ισως;

19.5.09

Χέρι-χέρι με την...ακροδεξια!

Στη σκια της οικονομικης κρισης, η ακροδεξια κερδιζει ολο και περισσοτερο εδαφος στην Ευρωπη. Στο Μεταναστης ειχαμε πριν λιγο καιρο αναφερθει στο θεμα της ακροδεξιας στην Αγγλια και στις….γκαφες που το ΒNP (British National Party) ειχε υποπεσει, στη προσπαθεια του για διαστρεβλωση της Ιστοριας, ενα πολυ ...προσφιλες τεχνασμα τετοιων χώρων.
Οι ιδεες της ακροδεξιας δεν ηταν ποτε, απο το τελος του Β´ Παγκοσμιου πολεμου, τοσο πολυ διαδεδωμενες στην κοινωνια, οσο σημερα. Τα ακροδεξια κομματα εμφανιζονται ολο και περισσοτερο στη σημερινη πολιτικη σκηνη. Με παραδειγματα απο τη Σουηδια, τη Γαλλια, την Ιταλια , τη Γερμανια και την Ουγγαρια σε ενα ντοκυμαντερ, γαλλικης παραγωγης (H ανθιση της ακροδεξιας) "Det våras för extremhögern" που προβαλλε η SVT, προχθες, ειδαμε ποσο σοβαρα εχει εισβαλλει, πια, η ακροδεξια σ ολοκληρη την Ευρωπη. Σημερα, σε πεντε χωρες της ΕΕ η ακροδεξια εχει μερος της διακυβερνησης, ενω σε 18 χωρες εχει περισσοτερους ψηφοφορους απο ποτε! Εντυπωσιασε αυτο που ειπωθηκε οτι ολο και περισσοτερο τα συμβολα του φασισμου εκλαμβανονται απο τον πολυ κοσμο ως κατι που μπορει να ειναι μεχρι και μια ... "αθωα παραδοση" (!) υποβαθμιζοντας ετσι τη σημασια τους.
Στη Γαλλια ο Philippe Vardon, ειναι ενας 28χρονος κοινωνιολογος, ηγετης της φραξιας της Νικαιας, της Bloc identitaire, μιας απο τις πιο ακροδεξιες οργανωσεις. Τον ακολουθουμε σε μια συναντηση με τον Ιταλο Mario Borghezio, ενα 61χρονο βουλευτη της EE, ο οποιος ειχε στο παρελθον φυλακισθει...(μονο, να προσθεσω, εγω) δυο μηνες και 20 ημερες, εχοντας βαλει φωτια σε ενα ξενωνα αστεγων μεταναστων!! Ο Mario Borghezio ειναι ηδη ενα απο τα μεγαλυτερα ονοματα στο τριτο μεγαλυτερο κομμα της Ιταλιας το ακροδεξιο "Lega Nord".
Στη Γερμανια παρακολουθουμε μια αντι-ισλαμικη συναντηση στην Köln, (Κολωνία) οπου ολες οι δυναμεις της Ευρωπαικης ακροδεξιας συγκεντρωθηκαν για να συμμετασχουν. Χαρις στη κινητοποιηση της τοπικης κοινωνιας και τις διαδηλωσεις των αντιναζιστικων οργανωσεων καταφεραν να χαλασουν, τοτε, τα σχεδια τους.
Στη Σουηδια συναντουμε, μεταξυ αλλων, τον Stefan Luukkonen, ο οποιος παλιοτερα ηταν αρχηγος περιοχης στο Εθνικοσοσιαλιστικο Μετωπο (Nationalsocialistisk front) που τωρα ονομαζεται Folkfronten. Αφου εγκατελειψε την οργανωση, κακοποιηθηκε απο τους πρωην συντροφους του. Σημερα, κρυβεται και ουτε η Αστυνομια δε γνωριζει που βρισκεται.
Στην Ουγγαρια, η οργανωση (Magyar Gárda) βηματιζει μεσα στη πρωτευουσα, Βουδαπεστη, χωρις καμμια διαμαρτυρια, ενω ο ηγετης τους επιδιδεται σε πρωτοφανεις ξενοφοβικες ομιλιες. Μερικα απο τα μελη οπως ο Péter Kosaras ειναι διευθυντες και δασκαλοι σε σχολεια, διδασκοντας − αλλοιμονο −Ιστορια! Ολα αυτα ομως γινονται με την ανοχη, ή και τη βοηθεια της κυβερνησης, οπως ειπε η κοινωνιολογος Μária Vásárhelyi.

To παρακατω τραγουδι "No1 Svartskalle" που γραφηκε απο παιδια μεταναστων, στη Σουηδια, εγινε μεγαλη επιτυχια, εδω, πριν μερικα χρονια, (Svartskalle = μαυροκεφαλος, 'προσφιλης' βρισιά των skinheads, κλπ riff-raff).

18.5.09

Αμαρτωλα...Jeans, στην Ελλαδα του 2009!

Σχολικη εκδρομη (..Ελληνικου) Λυκειου στα Μετεωρα, οπως διαβασα στο Schooligans. Τα αγορια μπαινουν μεσα στο μοναστηρι οπως ειναι. Οσα απο τα κοριτσια, ομως, θελησουν να επισκεφτουν το μοναστηρι θα πρεπει να φορεσουν....μακριες φουστες, εστω και πανω απο το παντελονι! "Γιατι"; "Γιατι ετσι λεει η θρησκεια μας, κοριτσι μου" ακουσαν σαν απαντηση.
Εφτα κοριτσια και τρια αγορια απο τη A´ Λυκειου λενε τη γνωμη τους:

· Παρακαλώ κάποιος να μου εξηγήσει τι το αμαρτωλό έχει ένα τζιν παντελόνι.
Νεφέλη

· Μπορεί σαν κίνηση να φαίνεται κάτι απλό και μικρό - μια φούστα φοράς για μισή ώρα αλλά με κάτι τέτοια απλά και μικρά η εκκλησία υποβιβάζει τη γυναίκα και την κάνει να νιώθει κατώτερη. Τη βάζει να κρύψει το σώμα της σαν να έπρεπε να ντρέπεται για αυτό. Και αυτό περνάει υποσυνείδητα και στον κόσμο. Δάφνη

· Είχε πολύ πλάκα! Όποτε περνούσε ένας μοναχός, ....βγάζαμε λίγο το πόδι μας έξω από το σκίσιμο της φούστας για να δει το παντελόνι και να κολαστεί! Αναστασία

· Εμένα μ' ενόχλησε η υποκρισία. Μπήκε μια γυναίκα με τη ζακέτα δεμένη στη μέση πάνω απ' το παντελόνι και την άφησαν να περάσει, θεωρώντας τη ζακέτα φούστα! Φυσικά έκανα κι εγώ το ίδιο με το μπουφάν μου. Δεν είναι μαλακία όμως αυτό; Ή φοράς φούστα, ή δε φοράς! Μαρίσα

· Κοιτάξτε, εγώ είμαι αγόρι οπότε δε φοράω φούστες - στα μοναστήρια τουλάχιστον (χαχαχα). Πιστεύω όμως ότι όταν βρίσκεσαι σε έναν χώρο ιερό, πρέπει να τηρείς τους κανόνες του. Αλλιώς μην πας! Όταν πηγαίνεις στο τζαμί, γιατί βγάζεις τα παπούτσια σου; Άντε πες στους Μουσουλμάνους «δεν τα βγάζω» και θα δεις τι έχει να γίνει! Και στο κάτω-κάτω γιατί κυρά μου νιώθεις κατώτερη όταν φοράς φούστα; Αμάν πια αυτά τα φεμινιστικά! Γιώργος

· Εγώ αρνήθηκα να φορέσω φούστα! Το θεωρώ φαλλοκρατικό και προσβλητικό. Και μην ακούσω πάλι αυτή τη....μαλακία με τα τζαμιά και τα παπούτσια! Εκεί όλοι βγάζουν τα παπούτσια, και άντρες και γυναίκες! Και εγώ θα τα έβγαζα. Θα το έκανα από σεβασμό σε κάτι ξένο, όπως είναι μουσουλμανισμός. Η ορθοδοξία, όμως, δεν είναι κάτι ξένο, ανήκει και σε μένα.Μου προκαλούν δέος τα λόγια του Χριστού. Και δεν νομίζω ότι θα καθόταν ο Χριστός να ασχοληθεί με τις φούστες. Θα σου έλεγε απλώς «Έλα όπως είσαι». Σεμέλη

·Εγώ δεν είμαι ούτε φανατική χριστιανή, ούτε φανατική φεμινίστρια. Είδα την όλη φάση ως τουρίστρια. Έβαλα τη φουστίτσα μου, μπήκα, βγήκα και έβγαλα και ωραίες φωτογραφίες. Ελενα

· Εγώ φόρεσα τη φούστα χωρίς να το πολυσκεφτώ. Κάτι όμως μου βρωμούσε. Ήταν η ίδια η φούστα! Έλεος! Δεν μπορούν να τις πλένουν συχνότερα; Μελίνα

· Οι γυναίκες είναι αχάριστες! Ξεχνάνε ότι πριν 50-60 χρόνια δεν είχαν καθόλου δικαιώματα, τώρα θέλουν να μπαίνουν και με φούστα στο μοναστήρι. Σε λίγο θα ζητάνε να μπουν και στο Άγιο Όρος! Αντι να κάνουν τον σταυρό τους που έχουν σχεδόν τα ίδια δικαιώματα με εμάς, το παίζουν αδικημένες και επαναστάτριες. Σιγά μωρέ! Νίκος

· Είμαι αγόρι. Τα κορίτσια του σχολείου μου είχαν ένα τελείως φυσιολογικό ντύσιμο, καθόλου προκλητικό. Κάτι τέτοια κάνει η εκκλησία και μετά σιχαινόμαστε τη θρησκεία μας. Κρίμα. Αλέξανδρος

15.5.09

"Beirut" Vs Εurovision


Πρωτοακουσα τον ταλαντουχο Zach Condon και το συγκροτημα του, "Beirut" μεσα απο το μπλογκ ενος φιλου, που ειχε απολυτο δικιο οτι του "...πηραν τα αυτια, επειδη τους ακουγε και τους ξανακουγε και δε τους χορταινε". Α ρε Μανο! :)
Προσφατα διαβασα οτι οταν εμφανιστηκαν στο Roundhouse, στο Λονδινο, τον Νοεμβρη του 2007, τους θεωρησαν σαν απο τα πιο σπουδαια μουσικα γεγονοτα της χρονιας και οτι δεν εκανε εντυπωση οτι με ενα τετοιο τεραστιο κοινο, που τους ακολουθει, η συναυλια τους προσφατα, στο Λονδινο, εγινε "sold out" μεσα σε 90 μονο λεπτα, με εισητηρια, στο Ebay, για £70.

Γεννημενος στο New Mexico, ο Zach Condon ανακαλυψε το παθος του, για μουσικη Balkan folk και Gypsy, ηδη, απο εφηβος και παρατησε το σχολειο, για να ταξιδεψει σ ολοκληρη την Eυρωπη. Οταν στα 2006 εφτιαξε ενα συγκροτημα τους "Gulag Orkestar" και ενα album με Balkan folk-pop, αντιμετωπισε το ζητημα της αυθεντικοτητας . Αλλά συντομα απεδειξε ποσο πιστος ηταν στην μουσικη με ορχήστρα πνευστών οργάνων (brassy music).

Μόvo 23 χρονων, ο Condon, ειναι παντα απλα ντυμενος και αυτος οπως και η υπολοιποι στο γκρουπ που ειναι εξπερ multi-instrumentalists, με ακορντεον, τρομπετες, τρομπονια μαρακας, μαντολινα, ukuleles, μπασο κιθαρες και διπλο μπασο, ενα δυναμικο δηλαδη κραμα που ξεχειλιζει απο ζωντανια, αλλά ταυτοχρονα καταφερνει να ειναι τοσο συναισθηματικα φορτισμενο.
Δεν υπαρχει κανενα αλλο συγκροτημα στη μουσικη σκηνη που να ακουγεται σαν τους "Beirut". Αυτο οφειλεται κατα ενα μερος στη φωνη του Condon, που συνδιαζει την αποχρωση του Frank Sinatra, με τη συναισθηματικη ενταση του Morrissey και μια ευαισθησια που δινει τη γευση του αυθεντικου indie-pop, χωρις να αποχωριζεται τις Gypsy, Balkan folk, swing καταβολες του.

Ας μας επιτρεποταν να μπαιναμε στο κοσμο του ''Beirut'' λιγο πιο συχνα, ωστε να μην βλεπαμε και το σημαντικοτερο- να μην ακουγαμε πια- άλλα κακοφωνα events τυπου Εurovision! :(
Ιndependent

14.5.09

"Single women" & κλινικες τεχν.γονιμοποιησης

H Maria Hagström παραδεχεται οτι εχει αρχισει να αισθανεται αγχος. Εχει κανει ολα αυτα που κανει μια κοπελλα στην ηλικια της, αλλά δεν εχει βρει ακομα τη "μεγαλη αγαπη". Στο ντοκυμαντερ inifrån η καμερα "ακολουθει" την Maria και τις τρεις φιλες της. Το να γνωρισεις καποιον, λενε, δεν ηταν ποτε ευκολοτερο. Παντως φαινεται οτι το να βρεις το σωστο ατομο ειναι δυσκολοτερο απο ποτε. Πως βρισκει κανεις τον σωστο συντροφο, σημερα; Εκεινον τον ανδρα, ή τη γυναικα που εχει κανεις την αισθηση οτι ειναι το "σωστο" ατομο, για να αποκτησει παιδια μαζι.
Σημερα η πλειοψηφια των γυναικων και στη Σουηδια, αλλα και σε πολλες αλλες Ευρωπαικες χωρες, κανουν το πρωτο τους παιδι στα 30+. Στη δεκαετια του ´60 οι περισσοτερες εκαναν το πρωτο τους παιδι γυρω στα 23. Οι αξιες μας, για το τι ειναι "ευτυχισμενη ζωη", εχουν πλεον αλλαξει. Το συνηθισμενο, παντως, ειναι να κανει κανεις παιδι αργα.
H Elaina Atkins, παντως, λεει οτι δεν ηθελε να κανει ποτε παιδι, ουτε και οταν ηταν 35. Η ζωη ηταν τοσο συναρπαστικη. Δουλευε πολλες ωρες, δεν ειχε χρονο για σχεσεις. "Η εικονα του εαυτου μου σαν μητερα, ηταν εντελως ξενη. Αυτο ειναι κατι που μπορει να το κανω μετα, ελεγα. Και το "μετα" ειναι τωρα. Η καλυτερα "χθες", λεει η 41χρονη, τωρα, Elaina. Οταν βρηκε τον "καταλληλο", εκεινος δεν ηταν ωριμος για παιδι. Τωρα κανει τα παντα για να αποκτησει παιδι με δικη της πρωτοβουλια –πριν να ειναι πολυ αργα.
Οι "single" γυναικες, παντως, ειναι το νεο "target group" των κλινικων τεχνητης γονιμοποιησης. Σε μια τετοια κλινικη, το Cryos International, που βρισκεται στο Århus, στη Δανια, ο Ole Schou, λεει οτι υπαρχει μεγαλη αυξηση, ενω στις ΗΠΑ το 30% των γυναικων που αποφασιζουν να απευθυνθουν σε τετοιες κλινικες ζουν μονες τους και ρυθμιζουν αναλογα τη ζωη τους.

13.5.09

Ζει το...kampsång ακομη;

Ποιοι γραφουν ''Κampsånger'' (αγωνιστικα τραγουδια) σημερα και για ποιο σκοπο; Παντως το γκρουπ "Stephane & 3G" ,απο τη Γεωργια, αποκλειστηκε απο τον φετινο διαγωνισμο τραγουδιου της ...Eurovision στη Mοσχα! Το τραγουδι τους θεωρηθηκε "πολυ πολιτικο", κατι σαν ενα "κλουβιο αυγο" που κατευθυνοταν εναντια στον Πρωθυπουργο Vladimir Putin! Βιg deal θα πειτε και...σιγα τα...ωα, αλλα προφανως ενοχλησε καποιους....
Στη Ν. Αφρικη ο νεοεκλεγμενος προεδρος του African National Congress (ANC) Jakob Ζuma κατηγορηθηκε πολλες φορες επειδη χρησιμοποιησε στην εκστρατεια του ενα τραγουδι το
Umshini Wam ("δωσε μου τo αυτοματο μου"). Οι συντροφοι του στο ANC το τραγουδουσαν στο καιρο του apartheid οταν αγωνιζονταν εναντια της κυβερνησης του apartheid.
Στην Αμερικη ο Will.i.am και αλλοι καλλιτεχνες τραγουδησαν το
"
yes we can" στην προεκλογικη εκστρατεια του Ομπαμα.
Ενω η κριση ειναι η χειροτερη των τελευταιων δεκαετιων, κομματα οπως οι Συντηρητικοι της Σουηδιας (Moderater) εχουν μαλιστα προσλαβει επαγγελματιες οπως η
Fanny Bjurströmπου που εκτος απο το να γραφει τραγουδια για το κομμα τους εχει και σαν "πελατες" την (''Εurovision queen'') Charlotte Perrelli και την Anna Book. Η Fanny εγραψε λοιπον προσφατα και τον νεο υμνο των Συντηρητικων Σουηδιας (Moderater) για τις Eυρωεκλογες. Ενας αλλος καλλιτεχνης της ποπ ο Joel Alme εχει πολλες φορες γραψει τραγουδια-υμνους για ποδοσφαιρικες ομαδες, πχ. για την ομαδα IFK Göteborg .
Παντως πολλοι ισχυριζονται οτι ενα τραγουδι για να ειναι ''αγωνιστικο'' πρεπει να ειναι σε ρυθμο...βηματισμου, π.χ
Internationalen (Swedish version), ενω η 9η συμφωνια του Beethoven που στα 1942 λατρευοταν απο το Γ´Ραιχ, και με διευθυντη τον Wilhelm Furtwängler, εναν απο τους σπουδαιοτερους συνθετες και διευθυντες ορχηστρας του 20ου αιωνα, o oποιος αν και δεν υπηρξε ποτε μελος στο Ναζιστικο κομμα υπηρξε διευθυντης ορχηστρας του Γ´Ραιχ, επειδη αναγνωριζαν την επιδραση του ταλεντου του στις μαζες.
Ειναι η ιδια συμφωνια, η 9η του Beethoven, που τωρα χρησιμοποιειται και απο
την ΕΕ (
European National Anthem) σαν ''συμβολη στη προσπαθεια για τη δημιουργια κοινης πολιτιστικης ταυτοτητας αναμεσα στους λαους της ΕΕ''....(Kαλα κρασια....)

12.5.09

"Special relations…."

Μαθαμε οτι ο Καραμανλής επισκεφθηκε χθες στη Στοκχολμη τον πρωθυπουργο Fredrik Reinfeldt. Δε ξερω τι εγραψαν στην Ελλαδα, οι εφημεριδες, παντως εδω, ειναι γνωστο οτι η Σουηδική προεδρία στηρίζει την Τουρκικη βουληση, για ενταξη στην ΕΕ. Βεβαια ενω θα περιμενε κανεις πιεσεις απο τους εταιρους στην Αγκυρα, ωστε να τηρησει το Πρωτόκολλο Τελωνειακής Σύνδεσης, ανοίγοντας τα λιμάνια και τα αεροδρόμια στα πλοία και τα αεροπλάνα της Κυπριακής Δημοκρατίας δεν δωθηκε, ουτε αυτη τη φορα, καμμια τετοια υποσχεση και ουτε θα δωθει........
Κατι ακουσαμε επισης για "ταυτιση αποψεων" (
is it any wonder?) μεταξυ Ελλαδας- Σουηδιας, σχετικα με την ενταξη της Τουρκιας, αλλα παντως κρατηθηκαν επιμελως οι αποστασεις απο Μερκελ και Σαρκοζι, που θελουν ''ειδικη σχεση'' με τη Τουρκια και οχι ενταξη! Με αλλα λογια ν αγαπιομαστε δλδ. και εφοσον η Τουρκια δε ...."συμμορφωνεται"....γιοκ!
Για τα εγχωρια χάλια που θελουν και αυτά συμμορφωση και μεταρρυθμισεις, καμμια συζητηση...Λιγα ειπωθηκαν για τη κριση και ακομη λιγοτερα για την ανεργια, τη μεταναστευση και την αυξημενη εγκληματικοτητα στην ΕΕ, αλλά μετα ακουσαμε και το...αισιοδοξον οτι οι....κακες προβλέψεις πολλες φορές αναθεωρουνται. Με ευχες, ομως και αερολογιες τιποτα δε γινεται.....
Αυτα τα..."ήξεις αφηξεις" πιο πολυ….αστρολογικη συναντηση και χαρτοριχτρες μου θυμισαν, παρα πολιτικη!

11.5.09

Cat Stevens, Coldplay, Satriani and who’s cheating?

Ο γνωστος τραγουδιστης και συνθετης Cat Stevens δηλωσε χθες οτι η επιτυχια του τραγουδιου των Coldplay "Viva La Vida," ακουγεται σαν ενα απο τα τραγουδια του, απο το 1973, αλλα δεν ξεκαθαρισε αν θα υποβαλλει μηνυση, ή οχι.
"Ο γιος μου το προσεξε και μου ειπε: ''Δεν ακουγεται (το "Viva La Vida") σαν το δικο σου "Foreigner Suite?' " ειπε στο Reuters ο μουσικος, που τωρα ονομαζεται Yusuf Islam.
"Και βεβαια ετσι ακουγεται τo τραγουδι" ειπε, για το δικο του, o Cat (Islam). Οταν ρωτηθηκε σε μια τηλεφωνικη συνεντευξη, απο το Λονδινο, αν θα πηγαινε δικαστικα ο 60χρονος τωρα Islam, ειπε: "Εξαρταται απο το ποσο καλα θα τα καταφερει ο Satriani." O Aμερικανος κιθαριστας Joe Satriani εχει υποβαλλει μηνυση κατα των Coldplay, κατηγορωντας το βρετανικο συγκροτημα για κλοπη δικαιωματων. Ισχυριζεται οτι αυθεντικα κομματια απο το τραγουδι του "If I Could Fly" ανακυκλωνονται στο "Viva La Vida" των Coldplay και ζητα αποζημιωσεις. Ποιος απο ολους εχει δικιο;

Ο Islam, του οποιου το νεο αλμπουμ "Roadsinger," βγηκε σε κυκλοφορια μολις πριν λιγες μερες, δεν μπορεσε να δωσει συναυλια στη Nεα Υορκη τη περασμενη Κυριακη, εξ αιτιας κωλυματων με την "αδεια εργασιας". Πεντε χρονια πριν, παντως, ειχε αντιμετωπισει προβληματα επειδη το ονομα του ηταν σε κυβερνητικη λιστα "no-fly" (απαγορευσης πτησης).
The Ιndependent


8.5.09

Εκκλησια, Σουηδια και...modern love

Η νεα νομοθεσια για τους γαμους στη Σουηδια αρχισε να ισχυει απο τη 1 του Μαη. Τωρα ομοφυλóφυλα και ετερóφυλα ζευγαρια βρισκονται κατω απο ενα και τον ιδιο νομο. Στο κοινοβουλιο της Σουηδιας η αντισταση ηταν πολυ μικρη. Μονο οι Χριστιανοδημοκρατες (Kristdemokraterna) ηταν εναντιον του νεου νομου. O λογος ηταν οτι η λεξη γαμος, δεν θα πρεπει να χρησιμοποιειται για ζευγαρια του ιδιου φυλου. Μεσα στη Σουηδικη εκκλησια επικρατει αναποφασιστικοτητα και αοριστια.

H Inga-Lill Örnerfors Modin ειναι ιερεας και στην εκπομπη
Existens που μεταδωθηκε χθες (εμφανιζεται στο 02.45´) εχει δυσκολια να καταλαβει, οπως η ιδια λεει, γιατι δεν πρεπει τα ομοφυλóφυλα ζευγαρια να παντρευονται στην εκκλησια, οπως ολοι οι αλλοι. "Για εμενα ο μονος λογος ειναι η υπαρξη αγαπης", ειπε η Inga-Lill. Εγω στο μεταξυ να πω οτι αν και δεν ειμαι της εκκλησιας μου αρεσει η παρουσια γυναικων-ιερεων στις εκκλησιες. Σκεφτομουν οτι κατι αντιστοιχο θα ηταν μαλλον αδυνατον για τα Ελληνικα δεδομενα....

Ενας συναδελφος της Inga-Lill, ο ιερεας Dag Sandahl πιστευει οτι δεν υπαρχει καμμια θεολογικη στηριξη που θα δικαιολογουσε γαμους μεταξυ ομοφυλóφυλων. Αλλα και οι δυο ιερεις αισθανονται καπως εγκαταλελειμενοι και χωρις ξεκαθαρη θεση απο την ηγεσια τους.

Η διακονος και πολιτικος σε θεματα εκκλησιας Marianne Kronberg απο το συντηρητικο κομμα (M) πιστευει οτι η Σουηδικη εκκλησια εχει χασει την ταυτοτητα της σαν εκκλησια για τον λαο. Κανεις δε ξερει, πλεον στη Σουηδια, τι ρολο παιζει η Εκκλησια. Ο αντιπροεδρος του εκκλησιαστικου συμβουλιου, απο το κομμα των σοσιαλιστων Levi Bergström (S) δεν βλεπει κανενα προβλημα. Στις προτασεις του στη κυβερνηση, ο Bergström γραφει οτι τα ιδια δικαιωματα ισχυουν για ολους και θα πρεπει να ειναι αυτονοητο, ασχετα απο σεξουαλικη προτιμηση. Ταυτοχρονα ομως το εκκλησιαστικο συμβουλιο θεωρει οτι η λεξη γαμος ισχυει μονο για μια γυναικα και εναν αντρα. Αλλα τωρα ειναι αργα. Τη 1 του Μαη εχασε η εκκλησια το αδιαφιλονίκητο δικαιωμα της αποκλειστικοτητας στο να συναπτει τελετες γαμου. Το ερωτημα ειναι τωρα αν θα κανει εφεση για να αποκτησει το δικαιωμα αυτο ξανα και μ αυτο τον τροπο να αρχισει να επιτρεπει και στα ομοφυλοφυλα ζευγαρια να τελουν γαμηλιες εκκλησιαστικες τελετες.

7.5.09

Going private και στη Σουηδια

Περιπου 30 κρατικες επιχειρησεις θα πρεπει να ιδιωτικοποιηθουν εντελως, ή κατα ενα μερος λεει ο συνασπισμος των Σουηδων συντηρητικων (moderater) που ειναι στη κυβερνηση.
- Δεν ειναι αποδεκτο το κρατος να δεσμευει τοσο πολυ κεφαλαιο το οποιο θα μπορουσε να χρησιμοποιηθει καλυτερα απο αλλους λεει ο Per Westerberg (m), προεδρος του εμποριοβιομηχανικου επιμελητηριου. Χθες παρουσιασε μια εκθεση για την πωληση κρατικων επιχειρησεων. Στη λιστα μεταξυ αλλων ηταν η Telia και η Vin & Sprit (εισαγωγες αλκοολουχων ποτων). Για να υπαρχει δικαιοσυνη θα πρεπει οι προϋποθεσεις να ειναι ιδιες για ολους λεει ο Westerberg.

Οι ιδιωτικες επιχειρησεις ειναι συχνα πιο ευκολες για διαχειρηση απο τις κρατικες, λεει ο Westerberg. Τα Φαρμακεια (Apoteket) ολης της χωρας, για παραδειγμα, θα γινουν ιδιωτικα, ή κατα ενα μερος ιδιωτικα, οπως και η επιχειρηση Ενεργειας (Vattenfall), η Svensk Bilprovning (K.T.E.O), οπως και αλλες εταιρειες ξυλειας. Yπαρχει και η σκεψη να πωληθουν ετσι, ωστε και πολιτες να μπορουν να αγορασουν μετοχες. Επισης θα μπορουσαν τα Φαρμακεια και τα τα ΚΤΕΟ να τα αναλαβουν ομαδες απο το προσωπικο που δουλευουν σε αυτα....

Πολλοι και στη Σουηδια δικαια αναρρωτιουνται αν πραγματι ηταν αναγκαιο κατι τετοιο, ενω οι περισσοτερες απο αυτες τις επιχειρησεις ειναι ηδη υπερ-κερδοφορες!


6.5.09

Και παιδική και ενήλικη ζωή;

Η Amanda Forssell διαλεξε να μεινει στο σπιτι των γονιων της στη περιοχη, Täby στη Στοκχολμη, παρ ολο που τελειωσε το Λυκειο, εδω και δυο χρονια. Στη Σουηδια, μολις τελειωναν το Λυκειο τα παιδια παλιοτερα συνηθως μετακομιζαν σε αλλο σπιτι, ωστε να ειναι ανεξαρτητα απο γονεις. Οταν τελειωσε το Λυκειο η Amanda, δουλεψε σε ενα καταστημα με αθλητικα ειδη στο Täby, αλλα τα χρηματα δεν εφταναν και για ενοικιο και για φαγητο.
–Δεν αισθανομουν αρκετα ωριμη ωστε να φυγω απο το σπιτι των γονιων μου ειπε.Ηθελα επισης να μαζεψω χρηματα για να ταξιδεψω λεει η Amanda Forssell.

Τα καταφερε και συγκεντρωσε χρηματα για να ταξιδεψει δυο μηνες σε Tαυλανδη και Aυστραλια. Τωρα γυρισε πισω και σπουδαζει "Προσωπικο, εργασια και οργανωση" στο Πανεπιστημιο Στοκχολμης. Αλλα δουλευει ακομα στο καταστημα αθλητικων ειδων, ειδικα τα Σαββατοκυριακα, γιατι τοτε πληρωνεται καλυτερα. Δε χρειαστηκε να παρει δανειο για σπουδες οπως πολλοι αλλοι φοιτητες στη Σουηδια, επειδη οι γονεις της πληρωνουν για φαγητο και στεγη.
– Οι γονεις μου πιστευουν οτι ειναι κουτο να παρω δανειο, οταν δεν το χρειαζομαι. Με ενθαρρυναν να μεινω μαζι τους, στο σπιτι. Αν δεν το εκαναν πιθανοτατα να ειχα κανει καποια πραγματα διαφορετικα. Και αν δεν ειχα φιλο.....Τωρα εχω καπου να παω, οταν δεν αντεχω να ειμαι στο σπιτι, λεει η Amanda. Προσπαθω να συνεισφερω, ομως, με το να κανω δουλειες, οπως καθαρισμα του σπιτιου και μαγειρεμα. Ερχομαι και φευγω οπως θελω,αλλα βεβαια μερικες φορες χρειαζεται και να προσαρμοζεται κανεις.

Καμμια φορα αισθανομαι οτι ειμαι μεταξυ της ενηλικης και παιδικης ζωης, επειδη μενω με τους γονεις μου, στο ιδιο σπιτι. Προσπαθω βεβαια να μαζευω χρηματα για να μετακομισω το φθινοπωρο. Τοτε θα πληρωνω ενοικιο. Ειναι ομως κατι που θελω να κανω ωστε να γινω ενηλικη πια.
Αλλά πρωτο συμβολαιο (förstahandskontrakt) ειναι δυσκολο να βρει, ουτε ειναι ευκολο να παρει δανειο για να αγορασει διαμερισμα.

–Αν φυγω απο το σπιτι θα ηθελα να μενω καπου κεντρικα, μεσα στη πολη της Στοκχολμης λεει η Αmanda!
Καλη τυχη, Amanda, ειναι μαλλον δυσκολο με τις σημερινες συνθηκες της ελευθερης αγορας και των συντηρητικων Σουηδων πολιτικων, που αφηνουν τουλαχιστον 160 οικογενειες με παιδια χωρις μονιμη στεγη, οπως διαβαζουμε σε εφημεριδες.

Απο την
DN

5.5.09

Tο ταξιδι της γλώσσας

Ο Σταυρος Λουκά ηρθε στη Σουηδια σαν προσφυγας απο τη Κυπρο το 1974. Σημερα ειναι ενας βραβευμενος δασκαλος, απο τους πιο γνωστους δασκαλους μαθηματικων στη Σουηδια. Στην αρχη δε σκεφτοταν να μεινει στη Σουηδια και πιστευε οτι τα Σουηδικα ηταν ασχημη γλωσσα. Το οτι απεκτησε παιδια ηταν αυτο που τον οδηγησε να μαθει τη γλωσσα καλυτερα. Αλλα οπως ομολογει, ακομα μετραει, τραγουδαει και ονειρευεται στα ...Ελληνικα!

Η γλωσσα εκφραζει τα βαθυτερα συναισθηματα του ανθρωπου. "Οταν θελω να δειξω τα συναισθηματα μου τοτε μιλαω Ελληνικα. Μιλανε στην καρδια μου", λεει ο Σταυρος Λουκά.

Στο ρεπορταζ ακολουθουμε τον Σταυρο στο σχολειο που διδασκει, μετα στο συνεργειο αυτοκινητων του αδελφου του και στη βολτα με τη κορη του, Sara. Αποφασιζουν να πανε μαζι ενα ταξιδι στη Κυπρο για να δει η Sara τη πολη των παιδικων του χρονων, την Αμμοχωστο, σημερα, μια πολη-φαντασμα.

Η εκπομπη Språkresan (Tο ταξιδι της γλώσσας) θετει διαφορα ερωτηματικα, οπως τι γινεται με την ταυτοτητα μας οταν μαθαινουμε μια ξενη γλωσσα; Ποιοι ειμαστε τελικα οταν οι λεξεις δεν ειναι αρκετες να περιγραψουν αυτο που θελουμε να εκφρασουμε;