Η Γερμανική ταινια "Ο πατέρας μου ο Toni Erdmann", που θεωρηθηκε απο πολλους ως η καλύτερη ταινία του
φθινοπωρου 2016, θα ελεγε κανεις οτι δεν ειναι απλα "μια ακομη ταινία με θεμα
τη σχεση πατερα-κορης". Γυρισμενη στο Βουκουρέστι, εκπλησσει με το
"μαύρο χιούμορ", τις αβολες καταστασεις και τη πρωτοτυπια της. Ειναι
μια ταινια για δυο ανθρωπους που εχουν καταρρευσει τοσο πολυ ψυχικα, ωστε μονο
προς κατι ..καλυτερο μπορουν να ελπιζουν στη συνεχεια.
Ο τιτλος «Ο πατέρας μου ο Toni Erdmann" αναφερεται στον Winfried Conradi, ένα μεσήλικα,
διαζευγμενο δάσκαλο που νοιωθει ότι του λειπει η 30 χρονη κόρη του Ines.
Ενώ προσπαθεί να διαχειριστεί τη θλιψη του κανοντας
παράξενες φάρσες στην καθημερινή ζωή του, η κορη του, Ιnes, νοιωθει εντονα
το καθημερινο στρες στην ζωη της, κανοντας καριερα ως σύμβουλος σε μια εταιρεια
πετρελαίου στο Βουκουρέστι.
Όταν
η Ines έρχεται στο σπίτι
της στη Γερμανία για μια συντομη επισκεψη ο πατερας της καταλαβαινει οτι δύσκολα
θα μπορεσει να τη πλησιασει. Ο πατερας της βλεπει στο άδειο βλέμμα της κόρης του και τη δικη του
δυστυχια και αποφασίζει να κάνει μια αιφνιδιαστική επίσκεψη στο Βουκουρέστι,
oπου εκει παρουσιαζεται ως καποιος αλλος χαρακτηρας, ως Τοni Erdman, μεταμφιεσμενος
με μια γελοια περουκα και ψευτικη οδοντοστοιχια.
Το οτι η σκηνοθετης Ade Μaren διαλεξε μια πολη σαν το Βουκουρεστι εχει τη σημασια
του. Η τραυματισμενη οικογενειακη σχέση ξεδιπλώνεται σ
ενα φοβερα τραυματισμενο μέρος του ταμείου της ΕΕ. Η κορη του ζει μεσα σε ενα πλαισιο μεγαλων αντιθέσεων,
από τη μία πλευρά η κατασπατάληση του πλούτου, από την άλλη πλευρά, τα
συντρίμμια ζωης και οικονομικης καταστροφης σε μια απο τις παραγκουπολεις της
ΕΕ οπου η φτωχεια και η φυγη μεσω της μετανάστευσης ειναι καθημερινα φαινομενα.
Εδώ βλεπει κανεις καλογυαλισμένο γραφεία, όπου
επιχειρηματίες και συμβουλοι ανταγωνίζονται και χωρις ελεος κανουν outsourcing εις
βάρος των εργαζομένων. Εδώ είναι τα πολυτελή ξενοδοχεία, τα ακριβά shopping malls, τα spa, oι γιορτές και η σαμπάνια ρεει για τα στελεχη
επιχειρησεων.
Εδώ βρίσκονται και οι κοκαλιαρες ρωσιδες λουξ συζυγοι, μια απο τις οποιες μαλιστα σχολιαζει στη
ταινια νωχελικά ότι «οι χώρες με μεσαία τάξη είναι τόσο καταπραϋντικες." Η σκηνοθετης Ade
μαλιστα κανει αναφορα σε πραγματικα προσωπα της Ρουμανίας, παμπλουτους
επιχειρηματίες και πρώην αστερια του τεννις, οπως τον Ion Tiriac , εκει γινεται ιδιαίτερα
αιχμηρη.
"Είσαι
ακόμα ανθρώπινη;" ρωταει ο Winfried την κόρη του
όταν τη βλέπει πως διαχειρίζεται οσα της
αναθετουν τα αφεντικα της.
«Ο πατέρας μου ο Toni Erdmann" είναι μια υπεροχη ταινια με αίσθηση
γνώσης και συναίσθησης, μια καλοσχεδιασμενη μπουνια στο σημερινο
υποκριτικο κατεστημενο, στο τι θεωρειται απο πολλους "επιτυχια στη ζωη"
και συναμα ειναι και μια ταινια που επιτελους κανει κριτικη χωρις διδακτισμο.
Αξιζει το κοπο!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
"Tα ...πολλά λόγια δεν ειναι...φτώχεια! (Οι νεοφιλελευθερες,... ''σοσιαλδημοκρατικές'' και ..φασιστικές πολιτικες, ομως;)