15.3.12

ΣΧΟΛΕΙΟ: ''Μια μετριότητα'', (σαν τον..Strindberg!)



Ο πασίγνωστος Σουηδός θεατρικός συγγραφέας και μυθιστοριογράφος Αυγουστος Στρίντμπεργκ (August Strindberg) ως μαθητης ειχε μόνο προβιβασιμο βαθμο στα Σουηδικά, αλλά είχε υψηλες βαθμολογίες στη διαγωγη, διαβαζουμε στο Αρχείο της πολης της Στοκχόλμης.

Το Αρχείο της Στοκχόλμης φερνει στο φως τις σχολικες επιδοσεις του συγγραφεα και στοχευει στην ψηφιοποίηση του υλικού που συνδέται με τον συγγραφέα. Στον ιστοτοπο Stockholmskällan συμπεριλαμβανονται τωρα και οι βαθμοι του σχολείου του ...μέτριου Αυγουστου!

Αρκετοί από αυτούς θα παρουσιαστουν στο πρωτοτυπο στη πολιτιστικη βραδυα της Στοκχόλμης στις 21 Απριλίου, που θα συμπεριλαμβανει κάτι από το θέμα Στρίντμπεργκ. 

Για παράδειγμα, τους βαθμους που πηρε το φθινόπωρο στο δημοτικό σχολείο, Klara, το 1859. Οταν ο Στρίντμπεργκ ήταν 10 χρονων φαίνεται ότι είχε μόνο «αδυνατες γνώσεις στα μαθηματικα αλλα πηρε προβιβασιμο βαθμο στα άλλα μαθηματα, συμπεριλαμβανομένων των Σουηδικων, Γαλλικων, Γερμανικων Λατινικων, και Ελληνικων, αλλα ουτε ένα μαθημα «Με έπαινο». Ωστόσο, το αγόρι που θα γίνει αργοτερα ο επαναστατικος συγγραφέας πηρε βαθμο "Πολύ καλα" στη διαγωγη του.
Η βαθμολογια του νεαρου Αυγουστου

-Γενικα μπορει να πει κανεις ότι Στρίντμπεργκ ήταν καλός μαθητής, αλλά τιποτα περισσότερο από αυτό. Είχε καλούς βαθμούς, συμμετειχε στο μαθημα, αλλά καποιες φορες δεν ηταν τοσο καλος, λέει ο Peeter Mark, Διευθυντής του Μουσείου της πολης της Στοκχολμης.
Ενα άλλο έγγραφο δείχνει ότι ο Στρίντμπεργκ αναγκάστηκε να υποβληθεί σε ειδικές εξετασεις στη Γεωμετρία, την Αριθμητική και την Ιστορία με σκοπο να μπορεσει να προαχθει στην επομενη ταξη στα 1860. Κρίθηκε οτι εχει ελλειπεις γνώσεις στα μαθηματα.

Το σκιτσο του Αxel S.
Άλλο σχετικο υλικό που βρεθηκε στο αρχείο ηταν ένα αντίγραφο ενός σχεδίου, με μολύβι, που αναπαριστα τον Αυγουστο, 13 ετών και ειχε ζωγραφιστει από τον Axel, τον αδελφό του. Δεν ειναι εντελώς μοναδικό, υπαρχουν παρομοιες εικονες και αυτό φαίνεται να είναι όμοιο με ενα αρχικό σχέδιο στο Μουσείο Στρίντμπεργκ. Αλλά τώρα χαρις στο διαδίκτυο ελπιζει, ο Peeter Mark, να δωθει νεα ωθηση στην Ερευνα για τον Στρίντμπεργκ.

Περα ομως απ αυτα σκεφτεται συχνα κανεις οτι αν ο Στρίντμπεργκ ήταν μία μετριότητα στο σχολειο, αυτο μας λεει πολλα περισσότερα για το πως ηταν τα σχολεια τοτε, οπως και για το πως γενικα κρινεται ενας μαθητης, κατι που σε πολλες περιπτωσεις ειναι αδικο, ελλειπες, υποκειμενικο και συχνα τα κριτηρια δεν διαφερουν απο την εποχη του Αυγουστου μεχρι σημερα.  

Οσοι παντως φοιτουσαν στα προπολεμικα σχολεια, αλλα και στα μεταπολεμικα, διηγουνται οτι το πιο σημαντικό πράγμα ήταν να κάθονται οι μαθητες ήσυχα και να μαθαινουν να απομνημονευουν αχρηστα πραγματα.
 
Αν σκεφτει επισης, κανεις, οτι ουτε οι βαθμοι του Αϊνστάιν ήταν τοσο καλοι, ωστε να θελει κανεις να τους κρεμάσει στο …χριστουγεννιάτικο δέντρο, κατι τετοιο λέει πολλά για τους στοχαστές, φιλοσοφους και συγγραφείς που δεν μπορούν πάντα να τοποθετηθουν στα συμβατα ορια που θέτει η κοινωνία και γιατι θα επρεπε;

Τα πρωτοπορα πνευματα και οσοι επηρεαζουν θετικα τον κοσμο δεν χρειάζεται απαραιτητα να έχουν βγει απο κανονικά σχολεία, να ειναι..αριστοι μαθητες, ή ακόμη και να εχουν παει στο Πανεπιστήμιο, για να αλλάξουν τον κοσμο και τις αποψεις μας για το τι αξιζει στη ζωη και τι οχι! 

Το οτι οι ...μορφωμενες μετριοτητες μας κυβερνουν, το βλεπουμε αλλωστε καθε μερα....


Προσαρμογη απο SvD


6 σχόλια:

  1. Είναι η διαφορά ανάμεσα στη μόρφωση και την καλλιέργεια.. Το ένα σταματάει και έχει καλούπια και το άλλο είναι αέναο. Δυστυχώς, επικρατεί το πρώτο..
    Elva την καλησπέρα μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καλησπερα φιλε Αντιλογε,

    Σωστα, η καλλιεργεια δεν ειναι αναγκαστικα γνωρισμα των μορφωμενων, ουτε ο ...ανθρωπισμος, απ ο, τι
    βλεπουμε και απ οσα, δυστυχως, βιωνουν αρκετοι ανθρωποι σε ολο τον κοσμο, για να μη πουμε για τη χωρα μας, που σε λιγο δεν θα ..υπαρχει χαρις στις πολιτικες των ...(παρα)μορφωμενων ηγετων της! :(

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Δεν θα διαφωνήσω στην ουσία των σχολίων σας αλλά στους όρους.Η διαφορά είναι ανάμεσα στην εκπαίδευση και την παιδεία.Οι ταγοί μας δεν είναι (παρα)μορφωμένοι.Εκπαιδευμένοι είναι.Τώρα,τί είδους εκπαιδευμένα ζώα είναι το αφήνω στη φαντασία σας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Φιλε Σελιτσανε

    Δεκτη η διορθωση. Ομως εκτος του οτι... θιγουμε τα ζωα οταν τα συγκρινουμε μ αυτους, συν τα αλλα κουσουρια τους ειναι και..παραμορφωμενοι, οπως και τυφλα..εκπαιδευμενοι να λενε μονο ''ΥΕS, sir''! ;(

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Όλα είναι κομμένα και ραμμένα στα μέτρα της εκάστοτε εξουσίας και των συμφερόντων της.

    Η παιδεία του καπιταλιστικού συστήματος είναι και αυτή,σαν εποικοδόμημα άλλωστε του συστήματος,εναρμονισμένη να παράγει και να εκπαιδεύει τους πολίτες που του χρειάζονται.

    Τι προσφέρει η σημερινή παιδεία τους στα σχολεία τους; Μια εξειδίκευση και μια στείρα γνώση.
    Σε καμιά περίπτωση δεν τους συμφέρει να αναπτύσσουν την κρίση, να παρέχουν ουσιαστική μόρφωση.

    Η πραγματική γνώση είναι Ελευθερία.

    Ελευθερία είναι,λέει, η γνώση της αναγκαιότητας.

    Και αν οι μαθητές πάρουν τις γνώσεις που έχει συσσωρεύσει η ιστορία,αν μπορέσουν να γίνουν κτήμα των μαθητών τα επιτεύγματα της επιστήμης και της τεχνολογίας, αν γίνουν φορείς της ουσιαστικής γνώσης, τότε το σύστημα κινδυνεύει.

    Το σύστημα επιδιώκει πολίτες παραδομένους,αποπροσανατολισμένους. Να μπορεί να τους χειραγωγεί,να τους χρησιμοποιεί.
    Γι΄αυτό και μέσα από την παρεχόμενη παιδεία στοχεύει στην συνείδησή τους.
    Κάποιοι τους την "κοπανάνε",κάποιοι πηδούν την διαχωριστική γραμμή.
    Και αυτοί γίνονται όλο και περισσότεροι αναπόφευκτα.
    Πού θα πάει φίλη Εlva,το ποτάμι κυλάει προς τα εμπρός.........

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Φιλη μου ΒΒ

    Σ ευχαριστω για την υπεροχη σου απαντηση και επιφυλασσομαι να σου απαντησω, εντος της ημερας με μια αναρτηση! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή

"Tα ...πολλά λόγια δεν ειναι...φτώχεια! (Οι νεοφιλελευθερες,... ''σοσιαλδημοκρατικές'' και ..φασιστικές πολιτικες, ομως;)